jump to navigation

Bloggosfärens navelskådande känner inga gränser oktober 29, 2007

Posted by H H in Uncategorized.
trackback

DN publicerar en artikel om att den politiska bloggen är en flopp och det uppstår ett ramaskri i bloggosfären. I skrivandes stund  finns 76 twingly länkar. Söker man sig till Bloggportalen intressant.se  ser man att ett antal inlägg handlar om denna artikel, däribland Jonas Morian, Opassande. I topp över mest länkade bloggar på Knuff återfinns en rad bloggare förrutom dessa, t. ex Bloggen Bent, Svensson och ett tiotal andra.

Det bästa sättet att skapa rörelse i bloggosfären är tydligen att på olika sätt förolämpa bloggosfären som helhet, delar av den eller enskilda bloggare.  Bästa exemplet var väl när Frihetens vingar kallade bloggarna för en skock får. Likaså hettade det till rejält när Isabella Lund stängdes ute av DN.

En välskriven artikel med titeln ”Därför har bloggare dåligt självförtroende” skulle enligt min hypotes bli en given succé.

Är detta bra eller dåligt? Tja varken eller skulle jag tro, men däremot ganska naturligt eftersom själva bloggandet hos många är en stark identitet. Jag blir till exempel den 77:e bloggaren som ägnar mig åt navelskådande idag via Twingly!

Kommentarer»

1. Bengt - oktober 29, 2007

Navelskådandet och kritik är ju en mycket viktig del i bloggosfären skulle jag vilja säga. Självkritik om vad tusan håller vi på med egentligen är nog sunt. Media skulle nog må bra med litet mer av den varan.

Kanske vi slapp artiklar om ingenting. Aftonbladet har en om kalsonger…jo det är hög nivå

2. opassande - oktober 30, 2007

Jag blir till exempel den 77:e bloggaren som ägnar mig åt navelskådande idag via Twingly! – Är inte ironi alldeles underbart! 😀

Jag gillar att bloggare framställs med dåligt självförtroende i ditt inlägg för en gångs skull. Alltför ofta framställs hela bloggosfären vara exhibitionistiska… Eller det kanske inte är någon motsättning i exhibitionism och dåligt självförtroende?

Annars håller jag med Bengt, lite navelskåderi är nog bara bra. Skadar inte att rikta blicken inåt emellanåt.

3. Magnus Berg - oktober 30, 2007

Det finns uppenbarligen ingen motsättning mellan exhibitionism och dåligt självförtroende. Men då avser jag inte de politiska bloggare så kan och vågar tänka självständigt. Däremot ger jag inte mycket för nonensbloggarna eller no sence, som är en korrektare beskrivning, som antingen sysslar med att skriva dagbok om sina ointressanta Svensson-liv eller sysslar med att publicera fakta om meningslösheter som de hittar på näten. Varför håller de på? Ja, svaret är ju redan skrivet.

Politikbloggarna har åtminstone, i många fall, intressanta, tänkvärda och viktiga texter. De har existensberättigande.

4. Bengt - oktober 31, 2007

Magnus: Det är en demokratisk fråga…att fortsätta ditt resonemang leder till varför orkar vissa tycka deras åsikt är inte intressant…för dig ja…

Men du måste se det ur ett demokratiskt perspektiv och då är allas åsikter lika värda.

Blogg är bara ett verktyg att publicera sig. Det är upp till var och en att publicera det de tycker är viktigt. Tant agda tycker om att skriva om recept och mat. Harriet Posse tycker senaste modet från HM är enormt viktigt. Nisse Hult skriver om vänstervridningen i media…

Alla dessa olika åsikter och synvinklar på samhället har lika värde i en demokrati annars har vi en elitisk klick som tycker det är de som har rätt. SÅ vill inte jag ha det…

Tycker inte du att demokrati är viktigt?


Kommentera

