jump to navigation

Reinfeldt övervann sig själv november 1, 2007

Posted by H H in Uncategorized.
trackback

Reinfledt gjorde vad varje god ledare ibland måste göra, sätta parantes kring sina egna känslor och privata relationoer och gör det som måste göras. I det här fallet att be sin statsekreterare att ta sitt pick och pack och dra. Det är inte illojalitet utan statsmannamässigt och ett uttryck för kurage. Visserligen kan man som många har pekat på tyckt att det borde skett tidigare och att ha inledningsvis visat dåligt omdöme, men det är hur själva historian avlutas som spelar roll.

Vi får sluta vara så mesiga och timida i detta land. Rätta på ryggen, sträckning i leden! Detta bör varje individ få med sig från barnsben. Inte minst skolan har en viktig funktion att fylla här. Noterar att Hörsing beklagar sig över att S tänkt om i Skolpolitiken och förfasar sig över en engelsk skolas disciplin. Jag såg själv det program som han refererar till och måste säga att jag blev mäkta imponerad över hur denna skola fungerade. Barn behöver inte lära sig självständighet och kreativitet utan anpassning, kurage och mod. Hörsing raljerar över de militära dygderna, men jag ser i dem en kungsväg till en god fostran och ett danande av själen.

Det får vara slut på flummet i skolan!! Jag välkomnar Socialdemokraternas omsvänging och en helt ny generation av stolta medborgare i landets och folkets tjänst. Reinfeldt är härvidlag en god förebild.

Andra bloggar intressant om: Fredrik Reinfeldt, schenström, Hörsing, skolan, Socialdemokraterna

Kommentarer»

1. Erik - november 1, 2007

Fy fan. Vet inte vad du förespråkar, men ingen mår bra av disciplin, som i grunden handlar om förtryck av viljan. Det är möjligt att ge elever ett flexibelt liv med flexibla åtgärder, jag vet inte vad du förespråkar för förändringar i skolan, men om de liknar de som du ser i folkpartiet då ska du inte känna dig stolt.

2. H H - november 1, 2007

Att underordna och anpassa sig till normer, värden och den rådande ordningen ger frihet och självförtroende och en känsla av samhörighet. Det inger ett lugn att inte vara utkastad i en ocean av perspektiv och relativism. Barn måste känna att det finns något fast att luta sig emot. Skolan ska erbjuda dem den tryggheten. Det ligger något mycket rogivande i att kunna rabbla rysslands floder utantill och veta hur man ska uppföra sig!

3. Niklas - november 2, 2007

Ush. Din blogg låter fruktansvärt föråldrad och trångsynt. Som gammal jägarkapten så tar jag avstånd från de gamla militära dygderna i det moderna livet och civila samhället. Speciellt hos våra barn. Jovisst, de fungerar kanske i ett hierariskt, stressat, krig. Där den uthållige alltid vinner. Men det har inget att göra med barns utveckling och kreativitet. Dina åsikter påminner om inledningen till boken Funky Business av Nordström om Företagsledaren som säger att entreprenören är överskattad och förvaltaren är framtiden….
är du riktigt officer verkligen eller är du hemvärnsman ?

4. pelle - november 2, 2007

du har delvis rätt, men ändå fel. Jag har gått i amerikansk High school där jag blev chockad när jag kom till skolan. Man började skolan 07.30 på morgonen och svor sin trohet till flaggan. Jag var mycket kritisk till detta och mycket annat och hade svårt att klara av den disciplin som jag inte lärt mig i den svenska skolan. Man är även mycket mera tävlingsinriktad, vilket skapar motivation och förberedelse inför yrkeslivet, man måste lära sig hantera stress, inte skydda skolan från det. Men jag lärde mig otroligt mycket. När jag kom tillbaka till Sverige med en ny attityd till skolan fick jag genast bättre betyg. Den amerikanska skolan saknar dock något som den svenska skolan är bra på, nämligen kritiskt tänkande, analytiskt tänkande och valfrihet. Dessa egenskaper är självklart oerhört viktiga i alla situationer i senare liv. Jag tycker man måste kunna kombinera dessa kvalitéer. Svenska skolan nu är patetisk, eleverna har noll respekt för lärarna, pratar i telefon under redovisning, spelar fotboll i klassrummet och kastar stolar på varandra och lärarna kan/orkar inte gör något åt det hela de lämnar hellre lektionen efter halva lektionen. Men det är på något sätt tabu att ta upp dessa frågor, folk ser på direkten en bild av en elitskola och en nazi armé pga den rådande normen. Jag spyr på jantelagen, fy fan!


Kommentera

